mandag 16. januar 2012

Et lite tips...

For noen dager siden ble jeg utrolig inspirert av et kreativt innlegg på den fin-fine bloggen til Hvite Tulipaner.


Hun hadde laget en lysestake av samme prinsipp som Ferm Living sin.

Jeg var ganske snart innom den lokale hobbybutikken for å kjøpe trekuler. Jeg hadde lyst å prøve meg på en variant som kunne passe inn i fargene & interiøret vårt (og til lommeboken...)

Det ble ikke mange kronene for trekulene og hobbylakken fra Panduro hadde jeg liggende i boden fra tidligere prosjekter.

Onkels verksted ble redningen. Vi fikk boret hull til lysene & slipt av bunnen slik at de kulene med lys står stødig. Ingen pussearbeid! Puttet oppi lyshylser fra Panduro. Og så var det frem med den lille malekosten...


For å få litt blankere overflate lakkerte jeg med ett strøk klar lakk.
Med mange kuler ble det også mange muligheter = liker!

Jeg endte opp med 3 ulike lysestaker.
& lot en kraftig snor gå gjennom hullene slik at kulene holdes på plass :)




Dette er også et supert tips som man kan lage på små hobbyverksteder sammen med barn. De er jo som regel veldig glad i malekosten!
Genial julegaveidé er det også (selv om det var drøyt tidlig å begynne å tenke på det allerede)! ;)

Du trenger:
- trekuler i ulike størrelser
- lyshylser fra Panduro
- hobbymaling/lakk
- tau/skinnsnor til å trekke gjennom kulene

Om du skulle ha lyst å prøve deg - så lykke til!

Ha en fin uke videre!

Hilsen flittigfru Mari

7 kommentarer:

  1. Så fint, helt genial ide:) Det må jeg nok prøve meg på:)

    SvarSlett
  2. Slik en flott idè! Det ble en moderne og kul lysestake.
    -Og en trenger da ikke vente til jul med å lage slike med barna...
    Besteforeldre, tanter og onkler har jo bursdag rett som det er!
    Takk for inspirasjon.
    Klem Marit

    SvarSlett
  3. Herlige!
    Dette kan fort bli en påskeaktivitet :-)
    Klem fra Liv

    SvarSlett
  4. wonderful idea! lovely greetings

    Maria

    SvarSlett
  5. Så fin den ble Mari.
    Jeg fikk skikkelig lyst å prøve meg på den.

    Klem Annfrid

    SvarSlett
  6. Flotte staker -men hvor får du tak i tre-kulene da??

    SvarSlett
  7. Hei! Tre-kulene kan du kjøpe i ulike hobby-butikker (eks panduro) nettbutikker (cchobby eller globalhobby) eller Søstrene Grene. Lykke til! :)

    SvarSlett